FENYHID


Go to content

7. Láncok

Termékek

A dzsapa-mala (rózsafűzér)

A dzsapa-mala (rózsafűzér) különleges helyet foglal el a lelki gyakorlatokban, mert a dzsapa (a vibrálás, mondás) a malán keresztül hatékony. A malát először is azért használják, hogy számolják a mantrák (imák, szent szövegek) ismétlését. Másodszor, a gyakorlás során az elme természeténél fogva hajlik arra, hogy elkalandozzon. A vándorló elmét a malán keresztül lehet a legkönnyebben megfogni és visszavezeti az Istenséghez vagy a meditáció tárgyához.
A hit és tisztelet fontosak az imádatban (upászana). Helyénvaló, ha tisztelettel vagyunk a malával szemben is. Nem szabad gondatlanul használni, piszkos helyen tartani, megérinteni a lábakkal vagy a bal kézzel. Bár élettelen tárgy, mégis az az eszköz, amelynek segítségével Istenre emlékezünk, segítség a lelki felemelkedésben. Ezért tisztelettel kell bánni vele.

A saiva szentírások azt mondják, az Isten nevének ismétléséből származó érdem 8-szor akkora, ha az ujjak izületein számláljuk, 10,000-szer akkora, ha drágakövekből vagy kristályból készült malát használunk, 100,000-szor akkora, amikor lótusz-malán végzik, de végtelen, amikor rudráksa-malát használnak.

Háromféleképpen lehet dzsapázni: 1. karamala, 2. varnamala, 3. manimala.


Karamala

Ilyenkor a mantrákat az ujjunkon vagy az ujjhegyeken számláljuk. A szentírásokban ajánlott második, és hatékonyabb módszer, ha a számlálás az ujjak izületein történik. Fontos szabály, hogy az ujjakat együtt kell tartani, nem szabad széttárni.

Varnamala

Ilyenkor a szanszkrit abc betűit használjuk. A Szanat-Kumára Tantra tartalmazza a részletes útmutatásokat.

Manimala

Ez a legtöbbször javasolt és legáltalánosabban használt módszer. Szálra fűzött gyöngyökből készült malát használunk. A gyöngyök különfélék lehetnek: rudráksa bogyók (magok), tulaszi, kagyló, lótusz, arany, drágakő, gyöngy, kristály stb.

A különféle malákat különféle célokra használják. A lótuszmala elpusztítja az ellenségeket, a kusamala a bűnöket, az ezüst mala teljesíti a vágyakat, stb.

A különféle szekták is különféle malákat használnak. A sákták, saiviták és szmárták rudráksa malát, a vaisnavák tulaszi malát, a ganapatik használhatnak elefántcsont malát.

Egy teljes kör a mantra 108-szori ismétlése. A 109., Merunak nevezett gyöngy útmutatóként szolgál. Fontos szabály, hogy ne lépjünk át a Merun egy kör befejezésekor, hanem forduljunk vissza, és a következő kört azon a ponton kezdjük, ahol az előzőt bevégeztük. Így haladunk ide-oda a Merutól. Ennek a szabálynak fontos értelmezése, hogy a Meru a gurut képviseli, akinek fontossága minden lelki úton felülmúlhatatlan, és akin semmilyen körülmények között nem szabad átlépni.

A 108-as szám jelentősége

Egy teljes kör 108 ismétlésből áll. Különféle módokon indokolják, hogy miért olyan jelentős ez a szám. Néhány fő ok:

Megállapították, hogy az ember 12 óra alatt 10,800-szor vesz lélegzetet. 24 órában 21,600 lélegzetvétel van. Az idő fele elmegy alvással, evéssel és más szükséges cselekvéssel. A többi időben Istenre kell gondolni. Isten neve ismétlésének érdeme 100-szor nagyobb, ha malát használnak. 108 mantra egy malán annyi, mint Isten nevét elmondani 10,800-szor.

27 naksátra vagy bolygó van, amelyek a sorsunkat irányítják. Mindegyik naksátra 4 fázisba vagy csaranba lép be egy asztrológiai nap, a tithi alatt. Ezért az összes naksátra 108 csarant (27 x 4 = 108) tesz meg egy tithi alatt.

A szentírások azt mondják, hogy Istent szimbolikusan a 9-es szám képviseli. A 108-as három számjegye 9-et ad (1 + 0 + 8 = 9). Ha a 9-est bármivel megszorozzuk, az eredmény számjegyei pontosan 9-et fognak adni.



Back to content | Back to main menu